THE ISSUE OF CREATIVE ACTIVITY EVALUATION AT THE ART LESSON

Keywords: evaluation criteria, methods of fine arts teaching, art lesson

Abstract

The relevance of the study. The paper is devoted to the study of the creative activity evaluating problem. The subject of the study is the evaluation criteria. At present, it seems obvious that there is a need to systematize and structure knowledge in the field of theory and methods of teaching fine arts.

In particular, special attention should be paid to the problem of evaluating students’ works in the fine arts lesson. Despite the fact that the Federal State Standard of General Education sets requirements for the development of the basic educational program, the question of the correct assessment of the creative activity of students remains open for modern teachers.

In this regard, the purpose of this paper is to study the specifics of evaluating creative activity and its results in a fine art lesson at school.

Results and discussion. The classical five–point assessment system is not fully sufficient in fine art lessons, therefore, an internal one–hundred-point assessment system should be included, which would clearly indicate strengths and weaknesses of each student.

Conclusion. The assessment of students’ creative achievements is a multifaceted process that requires taking into account a number of students` characteristics and the clear and consistent understanding of the criteria apparatus.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bogdan Ch. Dmitrienko, Pyatigorsk State University

Associate Professor of the Department of Design, Architecture and Decorative and Applied Arts

Olga A. Kovaleva, Pyatigorsk State University

Dean of the Higher School of Design and Architecture

Elena A. Rubets, Pyatigorsk State University

Head of the Department of Art, Art-Design Technologies and Art Education

References

Список литературы

Горбунова Г.А. Педагогическое определение параметров (критериев) оценки и развития изобразительно-творческих способностей младших школьников на уроках изо // Вест­ник Московского гос. обл. ун-та. Сер. Педагогика. 2008. № 1. С. 131–137.

Дмитриенко Б.Ч. Антиискусство в процессе декультуризации // Университетские чтения – 2021: Материалы научно-методических чтений ПГУ, Пятигорск, 17–19 марта 2021 года. Пятигорск: Пятигорский государственный университет, 2021. С. 169-180.

Дерябин А.А., Бойцов И.Э., Попов А.А, Рабинович П.Д., Заведенский К.Е. Исследование представлений директоров российских школ о цифровых компетенциях участников образовательной системы // Вопросы образования. 2021. №3. С. 212-236. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2021-3-212-236

Иващенко Е.В. Формирование у будущих учителей начальных классов педагогической компетентности в оценке учебных достижений школьников // Вопросы журналистики, педагогики, языкознания. 2011. №11. С. 260-269.

Игнатьев С.Е. Теория и практика развития изобразительной деятельности детей : автореф. дис. … д-ра пед. наук. М., 2007. 41 с.

Калдыбаев С.К. Содержание и структура результата обучения / С.К. Калдыбаев, М.М. Бекежанов // Стандарты и мониторинг в образовании. 2008. №2. С. 23–28.

Колесникова Т.А. Проблема педагогической оценки учебных достижений младших школьников на уроках изобразительного искусства / Т. А. Колесникова, А. И. Пеленков, Н. Б. Яковлева // Научное и образовательное пространство: перспективы развития: Сборник материалов VI Международной научно-практической конференции, Чебоксары, 13 августа 2017 года. Чебоксары: Общество с ограниченной ответственностью «Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс», 2017. С. 141-143

Кузин В.С. Изобразительное искусство 1–4 класс: Программа для обще-образовательных учреждений / В.С. Кузин, С.П. Ломов, Е.В. Шорохов. М.: Дрофа, 2011. 46 с.

Лыкова Е.С. Критерии оценки детского рисунка // Омский научный вестник. 2015. №4 (141). С. 177-181.

Новиков А.М. Формы учебной деятельности // Школьные технологии. 2007. №4. С. 18–28.

Савельева О. П. Организация проверки знаний учащихся (на материале уроков изобразительного искусства) // Начальная школа плюс До и После. 2006. № 5. С. 7–13.

Тен Э.Г. Формирование профессиональной методической компетенции у студентов-бакалавров // Университетские чтения – 2019: Материалы научно-методических чтений ПГУ, Пятигорск, 10–11 января 2019 года. Пятигорск: Пятигорский государственный университет, 2019. С. 174-178.

References

Gorbunova, G. A. Vestnik Moskovskogo gos. obl. un-ta. Ser. Pedagogika, 2008, no. 1, pp. 131–137.

Dmitrienko B.Ch. Universitetskie chteniya – 2021: Materialy nauchno-metodicheskikh chteniy PGU, Pyatigorsk, 17–19 marta 2021 goda [University readings - 2021: Materials of scientific and methodological readings of PSU, Pyatigorsk, March 17–19, 2021]. Pyatigorsk: Pyatigorsk State University, 2021, pp. 169-180.

Deryabin A. A., Boytsov I. E., Popov A. A, Rabinovich P. D., Zavedenskiy K. E. Voprosy obrazovaniya, 2021, no. 3, pp. 212-236. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2021-3-212-236

Ivashchenko E.V. Voprosy zhurnalistiki, pedagogiki, yazykoznaniya, 2011, no. 11, pp. 260-269.

Ignat’ev S.E. Teoriya i praktika razvitiya izobrazitel’noy deyatel’nosti detey [Theory and practice of development of visual activity of children]. M., 2007, 41 p.

Kaldybaev S.K., Bekezhanov M.M. Standarty i monitoring v obrazovanii, 2008, no. 2, pp. 23–28.

Kolesnikova T.A., Pelenkov A.., Yakovleva N.B. Nauchnoe i obrazovatel’noe prostranstvo: perspektivy razvitiya: Sbornik materialov VI Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii, Cheboksary, 13 avgusta 2017 goda [Scientific and educational space: development prospects: Collection of materials of the VI International Scientific and Practical Conference, Cheboksary, August 13, 2017]. Cheboksary: Limited Liability Company “Center for Scientific Cooperation “Interactive Plus”, 2017, pp. 141-143

Kuzin V.S., Lomov S.P., Shorokhov E.V. Izobrazitel’noe iskusstvo 1–4 klass: Programma dlya obshche-obrazovatel’nykh uchrezhdeniy [Visual arts grades 1–4: Program for general educational institutions]. M.: Drofa, 2011, 46 p.

Lykova E.S. Omskiy nauchnyy vestnik, 2015, no. 4 (141), pp. 177-181.

Novikov A.M. Shkol’nye tekhnologii, 2007, no. 4, pp. 18–28.

Savel’eva O. P. Nachal’naya shkola plyus Do i Posle, 2006, no. 5,p. 7–13.

Ten E. G. Universitetskie chteniya – 2019: Materialy nauchno-metodicheskikh chteniy PGU, Pyatigorsk, 10–11 yanvarya 2019 goda [University readings – 2019: Materials of scientific and methodological readings of PSU, Pyatigorsk, January 10–11, 2019]. Pyatigorsk: Pyatigorsk State University, 2019, pp. 174-178.


Abstract views: 119
PDF Downloads: 100
Published
2022-08-31
How to Cite
Dmitrienko, B., Kovaleva, O., & Rubets, E. (2022). THE ISSUE OF CREATIVE ACTIVITY EVALUATION AT THE ART LESSON. Russian Journal of Education and Psychology, 13(4), 58-70. https://doi.org/10.12731/2658-4034-2022-13-4-58-70
Section
Educational and Pedagogical Studies